Nog groter dan ik dacht - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sjonnie Holling - WaarBenJij.nu Nog groter dan ik dacht - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Sjonnie Holling - WaarBenJij.nu

Nog groter dan ik dacht

Door: Sjonnie

Blijf op de hoogte en volg Sjonnie

28 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Als je oriëntatie eventjes mis is als je aankomt, blijkt hij nogal lang verkeerd te blijven. Vandaar dat we vanmorgen nogal wat extra kilometertjes hebben gelopen en uiteindelijk op aanraden van een lokaal vriendelijke man toch maar een taxi genomen.
Maar laat ik bij het begin beginnen. Vandaag zouden we Paramaribo gaan verkennen. Ik stelde Tessa voor om eerst het adres op te zoeken waar ik hier het laatst gewoond heb als klein kind. Dit adres was voor mij het belangrijkst omdat ik hier een vage herinnering van heb en ik wilde natuurlijk zien of dat beeld klopt. Dus wij wandelend naar de Tourtonnelaan 53. Ligt wat aan de westkant van Paramaribo en, wat ik thuis al op google maps hat uitgedokterd, ong. 2 kilometer van ons appartement.
Dus wij aan de wandel, wandel, wandel...... Tja er kan natuurlijk iets mis gaan als blijkt dat je oriëntatie volledig is omgedraaid. We moesten vanuit het appartement niet linksaf, maar rechtsaf! En dan gaat alles iets langer duren dan je dacht. Na wat gevraag (en wat adviezen van 'neem maar een taxi', die wij natuurlijk in de wind sloegen) hebben we toen we zo langzamerhand goed nat van het zweet waren, toch maar die taxi genomen. Een vriendelijke chauffeur, Babel, bracht ons in zo'n 20 minuten naar de goede plek. Aangezien het zondag is, is de Tourtonnelaan vol met marktkraampjes, vooral kleding en fruit. Maar ok daar ging het ons nu even niet om. Tourtonnelaan 53, zou het nog zo zijn, zoals ik mij herinnerde? Één blik op het hofje en "ons" huis en ik kon een duidelijk NEE zeggen. Ten eerste staat er op de plek van ons huis nu een mooi luxe stenen huis, ik schat pas een paar jaar oud. Tegenover nr. 53 staat nog een oud huis dat duidelijk wel aan mijn beeld voldoet. Het totale hofje is anders, maar ons oude huis heb ik kunnen herkennen aan het huis aan de overkant.
Deze missie was nu volbracht en de tocht naar het centrum kon gaan beginnen. We hadden besloten om nu toch te gaan lopen aangezien we nu de richting kenden. In ong. 40 minuten zijn we naar Fort Zeelandia gelopen en hebben daar uitgebreid het Surinaams Museum bezocht. Heel indrukwekkend.
Daarna was het tijd (na was gedronken en gegeten te hebben, ikaan de soto soep en Tessa een vertrouwde tosti, om het Onafhankelijkheidsplein te bekijken, eerlijk gezegd minder indrukwekkend dan ik van tevoren vermoedde, en daarna een kijkje bij de Waterkant te nemen. Daar is het best gezellig met enkele eet- en drinktentjes. Op zondag wordt dit niet druk bezocht.
Daarna was het tijd om een enkel uurtje bij ons appartement en in het zwembad door te brengen. Inmiddels gutste het zweet namelijk uit alle poriën en konden we wel een verkoelingsbad of koele douche gebruiken.
Tja, en wat gebeurt er dan? Jullie raden het al......de electriciteit in de hele stad valt uit! Er hoeft hier nl. Maar iemand even tegen een electriciteitspaal te rijden of de hele stad zit zonder! Dat betekende dus geen airco, geen water, restaurantjes kunnen geen eten meer maken, enz. enz. Toch maar aan de wandel of we iets te eten kunnen vinden. En ja, aan de Waterkant (voor diegenen die dit niks zegt: de Waterkant is een plek aan de Surinamerivier waar de Surinamers bij elkaar komen en wat eten en drinken) kon je nog wel wat te eten krijgen. Allebei toen maar een hapje Javaanse nasi met saté genomen, die natuurlijk niet echt warm meer was, maar wel best smaakte.
Vandaag dus veel gezien met al dat gewandeld. Morgen onze eerste tour: met de boot via de Surinamerivier richting de Commewijne om daar enkele plantages te bezoeken.
Wij duiken straks weer vroeg ons bedje in, dus tot de volgende keer!

  • 28 April 2014 - 03:19

    Eef & Ron :

    Klinkt allemaal heel leuk, Sjon! Vooral doorgaan met jullie ontdekkingstochten. Maar wel een tip (wellicht overbodig?), als je relatief veel wandelt, wel echt je tempo aanpassen, hoor! Er stevig de pas inhouden, brengt je iedere dag vroeger in jullie zwembad (alhoewel daar ook iets voor te zeggen valt natuurlijk ;-)

  • 28 April 2014 - 05:40

    Hans :

    Toch leuk dat jullie ondanks de warmte veel hebben gezien. Kijk je wel uit met het eten want als er geen stroom is wordt er ook niets gekoeld. Hoe was het ontbijt. Veel plezier tijdens jullie eerste excursie

  • 28 April 2014 - 07:38

    Jaap En Annemieke :

    Zo herkenbaar zeg...geen elektra...hier in onze restaurants kunnen ze altijd wel koken, ze koken op gas! Een tip voor de restaurants daar of ze hebben een generator. Hoewel de meeste hebben dat niet hi hi

    Loop ze en langzaam he het is warm, geen Nederlands tempo aanhouden, is niet vol te houden......

  • 28 April 2014 - 12:08

    MP:

    Lieve meiden,In de eerste plaats feliciteer ik jullie met je leuke aankomst!
    een optocht met een heleboel kotomissies dat had ik zo gehoopt dat
    jullie dat zouden zien! een bagrafenis gaar nl precies zo!dansen en zingend!
    verder moeten jullie zoals iedereen zegt je tempo aanpassen, anders houden
    jullie het niet vol,maar vandaag hebben jullie een rustige dag en dat heb je
    wel nodig.We zijn erg nieuwsgierig naar foto''s van de toutonnelaan,
    volgens mij waren er de eerste 3 huizen het zelfde,dus dan heb je toch
    een goed idee ervan. morgen pakken wij onze biezen en gaan op stap.
    het wer werkt niet mee,maar dat wisten we van tevoren wel.
    wij passen ons overal bij aan!veel plezier verder, eet lekker en
    slaap goed. Tot mailens, veel liefs van on beiden







    Lieve meiden. Geweldig, jullie eerste ervaringen! "Hoe warm het was en hoe ver"
    Leuk die kottomissies en dansi dansi (als bij een begrafenis!).
    Ons laatste adres aan de Tourtonnelaan hebben jullie na enig doorzettingsvermogen
    dus toch gevonden, althans een soortgelijk! Succes met jullie expeditie! Wij zijn benieuwd naar de foto's.
    Lfs,MP















  • 28 April 2014 - 13:36

    Bert En An:

    Leuke foto's, heel herkenbaar, alsof de tijd heeft stilgestaan. Vooral doorgaan in je eigen tempo, veel drinken en veel plezier maken.

  • 28 April 2014 - 13:39

    Iet:

    Leuk stukje.Fijne dag vandaag.

    Groeten Iet.

  • 29 April 2014 - 22:28

    Lonneke Holling:

    Handig! Zelfs ik kon me van Google Maps nog herinneren dat het naar links was haha. Ach ja, hebben jullie in ieder geval weer iets van Paramaribo gezien. Maar Tessa.. Een tosti, echt? haha. Wie weet vind je Surinaams eten wel echt heel lekker. Veel plezier met jullie excursies!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Sjonnie

Actief sinds 10 Jan. 2014
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 3110

Voorgaande reizen:

26 April 2014 - 04 Mei 2014

Paramaribo, Suriname.

Landen bezocht: